Havens Planter nyt

Foråret i haven

Haven er et sted for skønhed og foryngelse. Det er et sted med ro, hvor vi kan finde fred og trøst midt i naturen. I løbet af foråret kommer haven til live med levende farver fra de blomster og planter, der er vokset frem fra din forspiring. Fra tomater til chilipeber er der en række grøntsager, der kan dyrkes i et drivhus eller udendørs.

Haven bringer os tættere på naturen og giver os mulighed for at værdsætte dens skønhed i alle dens former. Haven er et sted for fornyelse. Planterne og blomsterne, der vokser i haven, er levende ting, der skal fodres og vandes ligesom os. Om foråret, når vi ser haverne begynde at vokse, giver det os håb om et nyt år forude, når vi vil se, hvad de har bragt ind i vores liv.

Sundespirer - grønne og smagsfulde

Spirer er en fantastisk måde at få mest muligt ud af dine frø. Spiring er processen med at spire frø til at producere spiselige spirer med høje niveauer af vitaminer, mineraler og andre sundhedsmæssige fordele. Det er nemt at lave derhjemme med et spireglas eller bakke og kan bruges til at dyrke grønt til salater, sandwich, smoothies og meget mere. Spiring er en ideel måde at introducere sunde spisevaner i din livsstil, da det kræver minimal indsats og giver lækre resultater. Med de rigtige næringsstoffer kan bønner omdannes til næringsrige spirer på så lidt som 3-5 dage! Frøene lægges i blød i nogle timer, derefter skylles og drænes. Spirekrukken fyldes med vand og låget lægges ovenpå. Spireglas holdes ved stuetemperatur i et par timer, før spiringen begynder. Krukkerne rystes dagligt for at holde frøene under vandoverfladen. . Efter en dag eller to vil spirerne begynde at dukke op og fortsætte med at vokse. Bønnespirer er en fantastisk kilde til protein og indeholder alle ni essentielle aminosyrer. Bønnefrøene er også lave i fedt, kolesterol og natrium, samtidig med at de giver høje mængder fibre, jern og folinsyre. Bønner betragtes som de mest næringsrige fødevarer kendt af mennesket, som hjælper med at opbygge stærke knogler, bekæmpe sygdom og forblive sunde over tid på grund af deres høje niveauer af antioxidanter såsom phenolsyrer, koffeinsyre og chlorogensyre. En 3-ounce portion lucernespirer giver cirka 30 % af de daglige nødvendige næringsstoffer.